Thursday, November 7, 2013

Kuih apam harum manis


Pagi tadi masa tengah kemas dapur, mata asyik terpandang 4 biji pisang masih tergantung dekat tepi oven tu...dalam hati kata ni kalau tak makan kejab lagi mesti pisang ni dah kat lantai dah sebab dah masak sangat tapi selepas beberapa hari asyik makan pisang je, tekak pun dah tak nak terima dah... So tiba-tiba teringat pulak macam nak buat apam harum manis sebab tak lama dulu masa MIL buat kenduri ada hamba Allah bawak kuih ni dan kita pun rasalah...sedap dan lembut...
Kita ikut resepi dari myresepi.com....tapi ada juga yg kita tweak sikit...
Apam harum manis
300g  gula melaka
350ml air
3 biji telur
180g gula castor
350g tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh bicarbonate of soda
1 sudu kecil esen vanila
50g mentega cair
8-9 biji pisang raja dihiris nipis bulat
Masak gula melaka dengan air hingga gula larut. Tapis dan sejukkan. Satukan tepung, baking powder dan bicarbonate of soda.
Pukul telur dan gula hingga kembang /pekat. Dengan menggunakan spatula masukkan tepung sedikit-sedikit dan kacau hingga sebati. Masukkan mentega cair, air gula dan esen vanila dan kacau hingga sebati dan tidak bergentel jika bergentel tapiskan adunan tadi.
Sapukan acuan2 kecil dengan mentega/minyak. Tuangkan Adunan tadi 1/2 penuh dan letak hirisan pisang di atasnya dan kukus selama 15-20 minit. Tunggu hingga sejuk baru keluarkan dari acuan.

2 comments:

Rose Azadir said...

nampak sedap....anyway...Salam…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com . Saya follow sis n kalau sudi follow la saya balik yer…

Nana (Sallina Abas) said...

salam rose , thnaks sudi menjenguk ke sini...insyaallah saya follow...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails