Thursday, June 7, 2012

Bingka Labu


Last Sunday jiran I yang tinggal kat tingkat 4, Tatik, kasi I labu yang dia kata suaminya bawa balik dari tempat kerja. Masa dia call I, dia tanya macamana nak masak labu ni so I cakap maybe boleh masak lemak ke atau buat kuih seperti ondeh-ondeh atau bingka. Sebenarnya I memang nak buat bingka labu ni tapi setiap kali pergi NTUC selalu lupa nak beli labu so memang rezeki i lah ni bila Tatik kata labu yang suami dia bawa balik tu besar sangat so dia pun kasilah I sikit tapi I rasa lebih dari 500g juga berat labu tu. Kebetulan pada hari itu I lagi sibuk buat Hokaido chiffon cake so Mr Hubby pun tolonglah bersihkan dan rebus labu tu and bila dah sejuk simpan kat freezer. I think bila dia dengar I nak buat bingka labu tu kencur juga air liur dia tu yang dia tolong bersihkan dan rebus so cepat sikit I buat kuih tu tak payah tunggu lama2 (but it takes 3 days hingga I bersedia nak buat). Untuk resepi kuih ini I ambik kat SINI and I copy/paste juga ya...

Bingka Labu

5 biji telur Gred A
200 ml air
300 ml pati santan (mat guna santan kotak)
200 g tepung gandum
180 g gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh esen vanilla
450 g labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus

Cara-cara
Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek. Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis adunan.
Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. Gaul hingga rata.
Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi.
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit. Biarkan sejuk sebelum dipotong.







No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails